361. Czy Jezus był Żydem?

2015-03-31 58 3347
Czy Jezus się uważał za Żyda? Czy chrześcijanie powinni się judaizować? I jak obchodzić Wielkanoc: po katolicku czy po żydowsku?
Poprzedni odcinek:
Następny odcinek:

Dyskusja

Jeżeli chcesz dodać komentarz zaloguj się albo skomentuj na YouTube
rainey_1.618
2021-10-11 19:00
Że co?
rainey_1.618
2021-10-11 18:58
O matko.. weź ty poczytaj raz Biblię a nie pisz głupot o "objawieniach"
rainey_1.618
2021-10-11 18:55
"nikt se tego nie wybiera a on se akurat wybrał" skisłam😂
marekzadrozniak3744
2019-04-12 18:32
Jest oczywiste, że Jezus Chrystus nigdy nie należał do narodu Izraela, bo po pierwsze jako takiego nie było go wtedy a po drugie i ważniejsze - co wynika z Jego słów zapisanych w Ewangeliach - był jakby zawsze ponad wszystkimi, co znakomicie charakteryzują (między innymi) zapisane Jego słowa jako opinia niezależnego obserwatora "MÓWI JAKBY MIAŁ WŁADZĘ".
Istotnie – miał i ma. I to niedarowaną, dzierżawioną, ale realną i wieczną. Wobec niej wszelkie ludzkie zależności nikną. To prawda, że życiem to przypłacił – ale tylko na chwilę. Warto, więc być blisko Niego, pamiętając o przestrodze: Cóż pomoże człowiekowi, choćby cały świat zyskał, a na swej duszy szkodę poniósł?

Pan nasz Jezus Chrystus urodził się z Maryi dziewicy której drugie imię to Niepokalane Poczęcie, co wyjawiła ludziom w Lourdes poprzez niepiśmienne dziecko, Bernadetę Soubirou. Można powiedzieć, że w sensie kulturowym tak, był żydem zaś w sensie genetycznym nie ze względu na niepokalane poczęcie NMP. Niepokalanie poczęta znaczy nie za przyczyną swego ojca św. Joachima i matki św. Anny tylko Ducha Świętego. Chodzi o to, że Bóg nie mógł się narodzić z kobiety skażonej grzechem przez szatana, dlatego Jego Matka musiała być świętą od chwili samego poczęcia. I tak było – patrz na objawienie w Lourdes czy w Gietrzwałdzie. Powiem Ci więcej. Narodził się w grocie, bo nie mógł w gospodzie. Bóg niczego nie zawdzięcza człowiekowi. Jest odwrotnie. To my wszystko Mu zawdzięczamy i powinniśmy co dzień okazywać należytą wdzięczność. Na dzisiaj starczy,
Laudetur Iesus Christus et Maria semper Virgo
alabachanek2466
2018-04-27 05:23
Nie był.
starywilk9942
2018-03-12 22:43
Super !
Kazimierz438
2018-01-23 21:56
Jezus był Żydem.
Apokalipsa św. Jana: ....zwyciężył lew z pokolenia Judy.......
katarzynaszczepkowska236
2017-11-27 18:52
co za brednie.jestem wstrząśnięta.co za niewiedza.jezus widzę że był podobny do Pana. w życiu nie zetknęłam sie z taką niewiedza😧🤒
Kazimierz438
2017-11-08 10:51
mgrabas
2017-06-18 20:50
Jezus nie byl zydem, powiedział o sobie, ze jest Synem Czlowieczym, a Ojca ma w niebie
ziemska dawczyni ciala, Maria, pochodzila od moabitki Ruth
Jezus był Bogiem z ludzkim cialem, przez chwile
Maria nie urodzila Jezusa, urodzila Jego ziemskie ciało, gdyby urodzila boga to bylaby boginka czyli samica boga
Jezus nie miał mentalności żydowskiej, zydzi tez nie uznali Go za swojego
to, ze mieszkal wśród zydow nie znaczy, ze był zydem
2017-05-08 13:21
Szach mat! Wikipedia mówi, że istniał: "only two events subject to "almost universal assent" are that Jesus was baptized by John the Baptist and was crucified by the order of the Roman Prefect Pontius Pilate"
1955Halina
2017-03-23 11:13
posluchalam do konca, jestes chlopcze niesamowity, ciekawie mowisz i usmialam sie takze, lubie myslacych ludzi :)
1955Halina
2017-03-23 10:40
ciekawe podejscie do tematu, moje uznanie :)
Diemetenoc
2016-12-11 23:58
Brawo!
2016-08-10 08:46
Niby jacy historycy? Wymień chociaż jednego z okresu rzekomego życia Chrystusa, który by potwierdził jego autentyczność. Pierwsze wzmianki pojawiają się w 55 roku, czyli ponad 20lat po jego niby ukrzyżowaniu. Nic Ci to nie mówi?
Oczywiście, że jest to zmyślona bajeczka, po to by manipulować ludźmi, posiąść władzę... Tak na logikę, czy naprawdę wierzysz, że jakiś żyd urodzony ponad 2tysie lat temu w Betlejem hasał sobie po powierzchni jeziorka wskrzeszając umarłych? ;) W sumie jeżeli tak, to nie Ty pierwszy. Religie bazują na głupocie ludzkiej.
olo819
2016-08-10 08:30
Większość historyków, żydzi i kronikarze to kłamcy ?
olo819
2016-08-09 15:59
Niektórzy uważają, że Bóg zrobił "in vitro" i że Jezus nie powstał z komórki jajowej Maryi - nie był żydem.
Ale to takie "puszczanie wodzy fantazji"
2016-08-07 16:14
Skoro już nawijasz o postaciach z literatury fantazy, to kiedy odcinek o czarodzieju Gandalfie ?
alispyro
2016-07-21 12:52
oczywiscie ze wszystko mozna komentowac na swoj sposob ale niepodwazalna prawda jest taka ze Jezus urodzil sie w zydowskiej rodzinie, uczyl sie jako dziecko religi od rabinow i tak jak to dzieje sie i dzisiaj w Izraelu dyskutowal z nimi na tematy religijne ,
-nie ulega rowniez watpliwosci ze jako urodzony w zydowskiej rodzinie byl rowniez obrzezany, tak wiec kim byl jezeli nie Zydem? odpowiedz nasuwa sie sama ,czy nie tak!!
fonlineworld5885
2016-05-15 19:39
a moze byl sunnitą?
Monika-tv8np
2015-06-18 05:34
Super komentarz. Zgadzam sie zupelnie. Pamietam scisle przestrzeganie potraw wigilijnych , w tej chwili jest co kto uwaza.
user-janpetardda
2015-06-09 17:37
A co mial być Niemcem?
gekkomatic
2015-05-26 09:00
Był Polakiem i urodził się w Świebodzinie. I przestań siać herezje w głowach Polaków.
watach777
2015-04-07 04:27
Świerzb 666  :D A zniesiesz zdanie  chrześcijanina co wie coś więcej  niż ogół ? :D Taki ze mnie przyjaciel  grzeszników :D Choć heretyk to najsłabsza inwektywa oraz syjonista jakie słyszałem o sobie :D  Ok chciałeś masz.  Mały  rebus podstaw sobie ton czyli dźwiek pod grecka wartość liczbowa 666 czyli  XŚC lub XIC ..i posłuchaj jak to brzmi?;p  Miłej zabawy z Ap 13:8
agentofchaos8239
2015-04-07 03:37
watach777 Chce wiedzieć więcej! Pisz!
izarost
2015-04-06 11:38
Martin, bądź uczciwy i posłuchaj;

https://www.youtube.com/watch?v=M3jaYW5Nx9o
Beata
2015-04-05 22:57

Martin, dla mnie też bardzo fajny odcinek. Polecam też nauczanie "Tajemnice spełnione w Chrystusie" gornaizba.pl Wiąże się poniekąd z tym co Ty mówiłeś

Sławka
2015-04-05 13:55

Marek,dzięki za film.Dobre zdanie z niego-"Jezus trafia(uderza)w samo serce judaizmu."Ten film był mi bardzo potrzebny.A Martin mówi,że kończy odwyk :):).Nauka Jezusa jest uniwersalna dla wszystkich, możemy z niej czerpać pełnymi garściami i nie ważne, czy była kierowana do Żydów,czy nie.Jego nauka daje nam wolność. Martin ma rację, nie potrzebujemy żadnych krat -ani katolickich,ani żydowskich ani żadnych innych.Mamy dzięki Jezusowi stałe "łącze " z Bogiem.

gerald1972
2015-04-05 10:02

Sławka
"Gerald,zbawiony może być każdy"

Nom, chyba to właśnie napisałem;)

Voitas
2015-04-05 08:41

@25 Sławka - dobrze prawisz.

Sławka
2015-04-05 08:14

Gerald,zbawiony może być każdy. Kiedy zaczęłam czytać o Misznie, historii Izraela,to wniosek nasuwa się jeden.Jezus chciał Żydów "uczłowieczyć" z powrotem, żeby wrócili do Boga,przestali być religijnymi robotami, trzymajacymi się zasad,obrzędów i tradycji narzuconych przez rabinów.Musiałam po przeczytaniu tego wszystkiego długo siebie przekonywać, że Jezusowi na poganach też zależało. Był okres,że nawet zaczęłam tracić wiarę. Wtedy zawsze długo rozmawiam z Bogiem.Pomaga.

marek
2015-04-04 23:35

Polecam obejrzec, film na temat.

www.youtube.com

gerald1972
2015-04-04 23:00

Ja tam nie wiem czy Paweł umiał mentalnie dotrzeć do pogan, pewnie umiał co widać po efektach, ale wiem na pewno, że to nie on, jako pierwszy poganom zwiastował zbawienie, co mu się zarzuca.

Oscarr zasugerował, że jeśli Paweł nie był tym za kogo się podawał, to musimy stać się Żydami bo Jezus był nacjonalistą chrześcijańskim, a to nieprawda moim zdaniem
Jezus był nacjonalistą człowieczym bo dla Jezusa człowiek jest "narodem"
Każdy człowiek co zasugerował w cytacie, który przytoczyłem w poście nr 20
Ten człowiek, który w Niego uwierzy, a że uwierzyć może każdy, to każdy może być z Jego owczarni, każdy czyli ten:
" Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli mu to nie zostało dane przez Ojca"
A moim zdaniem Ojciec da każdemu, kto tego pragnie
Nawet baranom;)

P.S. Sławka
"My chrześcijanie pochodzenia pogańskiego jesteśmy trochę przez przypadek"

Przez przypadek zbawieni?
Bo tak to zabrzmiało;)

Sławka
2015-04-04 21:02

Gerald.Warunki zbawienia pogan z Nowego Testamentu a Halacha,to są dwie różne rzeczy.Paweł był "specjalistą" od pogan,bo umiał do nich dotrzeć mentalnie np.do Greków.

mam
2015-04-04 20:48

Kmen co ty za głupoty gadasz? W XIV wieku to może nazwę wymyślili. W pierwotnym kościele była, potem niektórzy nawróceni poganie byli np. Arianami, a więc już poza kościołem, który robił się jedynie słuszny, potem waldensi itp, którzy "przetrwali" do czasów protestantów. A protestanci i podobni do dziś.

gerald1972
2015-04-04 12:45

Oscarr coś dla Ciebie;)

"Ja jestem dobrym pasterzem i znam owce moje, a moje Mnie znają, (15) podobnie jak Mnie zna Ojciec, a Ja znam Ojca. życie moje oddaję za owce. (16) Mam także inne owce, które nie są z tej owczarni. I te muszę przyprowadzić i będą słuchać głosu mego, i nastanie jedna owczarnia, jeden pasterz. (17) Dlatego miłuje Mnie Ojciec, bo Ja życie moje oddaję, aby je /potem/ znów odzyskać. (18) Nikt Mi go nie zabiera, lecz Ja od siebie je oddaję. Mam moc je oddać i mam moc je znów odzyskać. Taki nakaz otrzymałem od mojego Ojca." Jana 10
Paweł nie był oszustem bo to nie Paweł pierwszy poszedł do pogan i nie Paweł ustalił warunki zbawienia nie-żydów
Pierwszy dostał to zlecenie Piotr, Dzieje Apost. 10 i 11


A tak w ogóle bardzo dobry odcinek

Sławka
2015-04-04 09:34

W związku z tym,co napisałam wyżej, wydaje mi się, że w niektórych kościołach kładzie się tak duży nacisk na temat żydowski, aby(między innymi,oprócz innych powodów) przekonać Żydów, że Jezus był właśnie tym Mesjaszem, na którego czekali.To Jezus ma klucze do" otchłani", przed którą trzeba ich ocalić.

Katol1
2015-04-04 08:40

Dawno nie komentowałem, ale wpadam na chwile żeby złożyć życzenia udanych Świąt, wielu łask Bożych i dużo Miłości :).

Hubert Ciekierap
2015-04-04 02:03

Nikt studiując historię chrześcijaństwa nie wpadnie na pomysł stosowania Sola Scriptura, ba ta pojawiła się dopiero w XIV wieku.

Sorry

watach777
2015-04-03 22:24
Droga Piotrusiu . U Martina prawdy nie usłyszysz całej a bajki to jego specjalność,  bo ,,papierowy bóg''  zaciemnił mu oczy . Po pierwsze zainteresuje się tzw krytyką tekstu, proponuje Bart'a Ehrmann'a,   Autorstwo tych wersetów Pawła jest podważone przez biblistów i to nawet katolickich,  ten fragment jest falsyfikatem. Włożony w usta Pawła. Apostołkę Junie przerobiono na faceta imieniu ,,Junias'' też w jego listach. Bart Ehramnn ,,Przeinaczania Jezusa''  jego autorstwa. Paweł był bardziej liberalny niż Martin i większość chrześcijan razem wzięty :D Przeczy też Martinek że Jezus nie identyfikował się z Dawidowym pochodzeniem. Przeczy  temu fragmenty Apokalipsy w której Jezus twierdzi:  Jam jest ród i gałąź Dawida, gwiazda jasna zaranna. Tak nazywano planetę Venus zwanej z grecka Fosforos lub po  łacińsko Lucyferem :D I choć to dygresja to jeśli chcesz dowiedzieć się jak ci co kopiowali biblie przeinaczali i fałszowano i  walczyli z Żydami i kobietami to poczytaj. A jak nie zauważył  gospodarz Jezus nie powiedział nic o narodzeniach z dziewicy w dwóch sprzecznych wersjach Mateusza i Łukasza . Czy nie czujesz się poniżona przez tych bajkopisarzy? A jak chcesz wiedzieć czego tak napisałem to wiedz że identyfikuje się  tymi co są okłamywani od wieków. Ale Paweł to twój friend i ostrzegał przed bajkopisarzami. Od jednej z niej zacząłem.Chcesz wiedzieć więcej?
Sławka
2015-04-03 20:03

Oscarr pomogę ci.Są jeszcze takie fragmenty."Nie wstępujcie do pogan i nie wstępujcie do Samarytan,ale do owiec,które poginęły z domu Izraela". "Syn człowieczy jest Panem Szabatu".A do Syrofenicjanki powiedział tak-"pozwól wpierw nasycić się dzieciom(Żydom),bo niedobrze jest zabrać chleb dzieciom,a rzucić psom(poganom).Polecam poczytać o Talmudzie, Midraszach, Misznie,które były interpretacjami Tory, począwszy od V wieku pne. Halacha-spis praw religijnych,które inaczej traktują Żyda i Nieżyda. To się Jezusowi nie podobało.Wyraźnie przepowiadał los Żydom,którzy się nie nawrócą.My chrześcijanie pochodzenia pogańskiego jesteśmy trochę przez przypadek,bo wszyscy się nawrocili dookoła,tylko nie żydzi:):)Kiedy wgryzłam się w temat,było mi strasznie przykro.Jezus to miłość bliźniego i to powinno przeważyć sprawę.

oscarr
2015-04-03 19:20

Jezus był Żydem i czuł się Żydem. Dowodem jest sytuacja wspomniana w odcinku, a konkretnie fragment rozmowy z poganką - Jezus chciał ją zignorować mówiąc że przyszedł do Żydów a nie pogan (nie pamiętam jakich słów użył, ale o to chodziło). To ważny fragment bo jeśli Paweł był oszustem to powinniśmy się pierwsze obrzezać aby w ogóle móc być chrześcijanami.

Druga kwestia to podejście do nacjonalizmu. Jezus oczywiście jest nacjonalistą ... ale narodu wybranego przez siebie. Taka jest istota władzy królewskiej że się dba o własny naród, a Jezus przecież jest królem chrześcijan.

No dobra ale, czy chrześcijanin powinien popierać ruchy nacjonalistyczne?

Bóg sam podzielił ludzi na narody i z obserwacji wiemy, że dbanie o własny naród służy jednostce tak jak dbanie o własny dom służy domownikowi. Można więc powiedzieć, że nacjonalizm (ale nie szowinizm) przynosi dobro.

Ale czy chrześcijanie powinni robić ludziom dobrze?
Jezus tego nigdy chyba nie powiedział, ale da się odnieść wrażenie, że wszystkie cuda robił bardziej dla autoreklamy i ewentualnie świętego spokoju, niż z realnego poczucia potrzeby.
Może chrześcijanie powinni tylko ewangelizować, a nie zajmować się "charity".

Kasia Te1
2015-04-03 03:46

DP... Apostazja nie musi oznaczać przecież odwrócenia się od Boga... Przecież to, że ktoś nie jest katolikiem nie oznacza wcale, że nie jest chrześcijaninem. A jakie układy miał z Panem Bogiem Robert Leszczyński to kwestia, o której się nie dowiemy zbyt prędko... Może się z Nim pojednał w ostatniej godzinie?

DP
2015-04-02 22:20

Zmarł popularny dziennikarz Robert Leszczyński, który całkiem niedawno dokonał aktu apostazji. Co to wg Ciebie znaczy - błąd programisty, jak to lubisz określać (prawdopodobnie zmarł na cukrzyce) czy Bóg tak brutalnie zainterweniował, bo przecież odwrócił się od niego? Jakie jest twoje zdanie na ten temat?

Kasia Te1
2015-04-02 21:31

Chyba każdy kiedyś popełnił ten błąd... Ciężko nie "wkręcić" się w te wszystkie wytyczne, skoro w Starym Testamencie co krok to polecenie konkretnego sposobu postępowania, jedzenia konkretnych rzeczy w określonych sytuacjach itp... Ja też się czasem łapię, na faryzejskim pilnowaniu przykazań u siebie :( nie chcę być grobem pobielanym.
Jak dla mnie bardzo wartościowy odcinek :)
Dziękuję!

Król stulejaż 2
2015-04-02 14:48

Stuleja się szerzy

Sławka
2015-04-02 12:43

Jestem w Niemcach. Napiszcie co się dzieje. Nic nie wiem.Nie ma jeszcze godzinek.

krolstulejarz217
2015-04-01 22:07
Jak można chcieć być żydem... :<
KKrygier
2015-04-01 12:57

Kiedyś ktoś chyba na odwyku w komentarzu napisał, że komu odpuścicie grzechy, to znaczy grzechy względem was. W sensie komu wybaczycie to i im zostanie odpuszczone. Nie wiem czy to dobra interpretacja, ale przynajmniej ciekawa.

piatkosia2010
2015-04-01 12:40
Niestety Martin - nie masz racji odnośnie tego, że w chrześcijaństwie jest taka wolność, że nie ważna jest Twoja płeć. Chociażby możesz to zobaczyć po tym, że apostołami byli wyłącznie mężczyźni. W Tymoteusza jest nawet, że kobiecie nie wolno nauczać. Że zacytuję za tysiąclatką:
1 tm 2
8 Chcę więc, by mężczyźni modlili się na każdym miejscu, podnosząc ręce czyste, bez gniewu i sporu. 9 Podobnie kobiety - w skromnie zdobnym odzieniu, niech się przyozdabiają ze wstydliwością i umiarem, nie przesadnie zaplatanymi włosami albo złotem czy perłami, albo kosztownym strojem, 10 lecz przez dobre uczynki, co przystoi kobietom, które się przyznają do pobożności. 
11 Kobieta niechaj się uczy w cichości z całym poddaniem się. 12 Nauczać zaś kobiecie nie pozwalam4 ani też przewodzić nad mężem lecz [chcę, by] trwała w cichości. 13 Albowiem Adam został pierwszy ukształtowany, potem - Ewa. 14 I nie Adam został zwiedziony, lecz zwiedziona kobieta popadła w przestępstwo. 15 Zbawiona zaś zostanie przez rodzenie dzieci; [będą zbawione wszystkie], jeśli wytrwają w wierze i miłości, i uświęceniu - z umiarem.

Prawdopodobnie jesteś w klatce protestantyzmu, nie obraź się.
Martin
2015-04-01 10:42

Tak masz widocznie ustawioną przeglądarkę, TymQ.

Zamiast klikać lewym guzikiem, kliknij sobie prawym i wybierz, żeby się ściągało - to załatwi sprawę.

KarolinaH.
2015-04-01 10:20

Dobry,mądry odcinek. Rzeczywiście może umknąć to, że Jezus urodzony na konkretnym terenie i w konkretnej rodzinie konkretnego narodu wybranego - przede wszystkim należał do Ojca.Tak samo jak przynależność do Jezusa ma być ponad inne przynależności: społeczne,rodzinne,kulturowo-etniczne,czy jakie tam. I ta przynależność prawidłowo realizowana nie powinna oscylować wokół "wielkich dylematów", tj. "nakrywać tą głowę do modłów, czy nie?", " może w ogóle trzeba by jednak było się obrzezać?" itp. Przekierowanie się na poszukiwania właściwych "wizji lokalnych" oddala prawie za każdym razem od skupienia na podstawowej działalności - naśladowaniu samego Jezusa.

Kingu
2015-04-01 09:35

Lekki, ale jednocześnie bardzo dobry odcinek - coś co wydaje się oczywiste ma głębię, o której wcześniej nie myślałem.
aaa, i odcinek nadaje się dla dzieci - spokojnie PEGI 3 (www.pegi.info

TymQ
2015-04-01 09:14

Dlaczego nie moge pobrac żadnego odcinka w wersji audio tylko otwiera mi sie nowe okno i plik zaczyna lecieć? :( :(

Ella
2015-04-01 07:12

Martin, rozwijasz się, to mi się podoba.
Sceptyczny, moja racja jest najmojsza!? Jeśli nie uda Ci się wyjść na zewnątrz matrixa, w którym żyjesz, nie dostrzeżesz prawd, o jakich mówi Martin. Będąc w środku jesteś tylko żołnierzem, który wszelkimi zmysłami walczy dla tworu, w którym żyje. Strach przed nieznanym jest gorszy od ucisku na codzień.

Don Camillo
2015-04-01 00:04

Dla tego odcinka jeden z moich znajomych powinien się nauczyć języka polskiego.

Martin
2015-04-01 00:04

A wstydziłbyś się rzucać tezy, które tak łatwo zdementować.

Ludzkie nauki to nie jest fragment, który zacytowałeś, tylko te wszystkie dodatki, które dopowiedziałeś na końcu. Na przykład "następcy" - a gdzie tam jest coś o następcach?

To, że istnieje wśród wierzących odrębna kasta specjalnie uprawnionych, to cóż innego jak nie dodana tradycja? Jak przeczytasz uważnie fragment, który sam zacytowałeś, to zauważysz, że Jezus nie mówił tych słów tylko do wybranych apostołów. Mówił je do wszystkich uczniów, którzy tam byli.

Jeżeli to są jakieś uprawnienia, to dotyczą każdego jednego wierzącego. Biblia nie wyróżnia żadnych specjalnych "spowiadaczy", to wszystko to już sobie ludzie pododawali.

Chrześcijaninem też nie staje się z żadnego nadania, ani przekazywania, ani następowania. W Biblii jest tylko o tym mowa, że każdy osobiście i indywidualnie musi zdecydować o swoim podejściu do Jezusa.

Więc to nie są "rzekome" wymysły. To są autentyczne wymysły.

Nikt czytając samą Biblię, bez wcześniejszych założeń, nie dojdzie nijak do wniosku, że wśród chrześcijan mają istnieć kapłani. Albo spowiedź. Albo czyściec. Albo że ma być jakiś reprezentant samego Jezusa. Albo święcenia.

Tradycja.

Sceptyczny
2015-03-31 22:33

Co do tych rzekomych ludzkich wymysłów, których nie ma w Biblii, posłużę się dwoma cytatami:

"Cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16,19).
"Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone; którym zatrzymacie, są im zatrzymane" (J 20,23).

Więc te rzekome ludzkie wymysły, dopisane tradycje itp., których jakoby nie ma w Biblii, wcale nie są sprzeczne z tym co mówił Jezus. Sam niejako dał przecież swoim następcom do tego "uprawnienia".

Poprzedni odcinek:
Następny odcinek: