618. Czy wszystko jest przykazaniem?

2026-03-11 23 496
Jak w Biblii Bóg coś mówi, to automatycznie wszyscy myślą: przykazanie. No bo co innego może Bóg mówić? Tu zakaz, tam nakaz, tu zabronić, tam zażądać. I na tym się kończy cała komunikacja z Bogiem. No właśnie wcale nie. Przykazania są w Biblii, ale trzeba rozróżniać co jest przykazaniem a co nie jest. To nie takie trudne, kiedy się zrozumie, że przykazania są przykazaniami tylko w określonej sytuacji. Można tą sytuację całkiem łatwo zidentyfikować. Co ciekawe, to samo dotyczy sytuacji między ludźmi: też nie wszystko jest przykazaniem, zabranianiem, rozkazem itd. I można to rozróżnić w ten sam sposób. Posłuchaj i szybko zrozumiesz o co chodzi.

Dyskusja

Jeżeli chcesz dodać komentarz zaloguj się albo skomentuj na YouTube
KiaraSLZ
2026-04-03 10:44

test, sorki

grainyday
2026-03-15 17:51
@OdwykCom mysle ze dlatego ze zainwestowales bardzo czasu i wysilku , wycofac sie teraz to trauma na skale trudna do ogarniecia , mysle ze przy takiej inwestycji niemozliwa nigdy raczej, mialem dawno temu dziewczyna, milosc wielka mlodosci - miala babcie - ta babcia to stara stalinowska dzialaczka, ososba ktora w Polsce ludowej jako Rosjanka wprowadzala komunizm wyrywajac ludziom palce i zycie --- moja dziewczyna bardzo babcie kochala ktora byla juz emerytka gdy ja poznalem , W kazdym razie w 2000 umarla jako komunistka , stalinowka , a na grobie jej napisali filozof komunizmu ... takze tak
grainyday
2026-03-13 17:36
@Marek..W otoz jest to historia wyjeta z tak zwanej dupy , nie istnieje ani jaden dokument, znalezisko , potwierdzajace przebywanie Izraelitow w Egipcie .
Egipt to cywilazcja niezwykle zaawnasowana ktorej administracja zostawila po sobie tysiace dokumentow .
Ale hej , kto ci broni "wierzyc" - po prostu tutaj masz szanse dokladnie sie przekonac ze to w co wierzysz to na 100% nieprawda.
Marek..W
2026-03-13 14:29
@grainyday Nie wiem z czego. Napisz to jaśniej.
Ale tak, w jednym masz racje. Izraelici nie byli zatrudnieni w Egipcie. Nie znajdziesz żadnej umowy podpisanej przez Izraelite z Egipcjaninem. To fakt. Jakbys czytał Biblie sam to byś wiedział że byli niewolnikami w Egipcie a zazwyczaj z niewolnikami nie podpisuje sie umów. Tylko zmusza do pracy. Powod żeby wierzyć. Nikt ci nie każe wierzyć. Ja opierm sie na Bibli a tam jasno jest napisane że byli w Egipcie 400lat i że byli zmuszani do pracy, przez wiekszość czasu. Wyszli pod przywudctwem Mojzesza, Przeszli przez Morze Czerwone i 40 lat szli przez pustynie (za kare tak długo) by dotrzeć do ziemi którą Bóg im obiecał dać. Czego nie rozumiesz? :)
PoetawDrodze
2026-03-13 10:46
Serdeczności ślę z drogi, drogi życia.
grainyday
2026-03-13 09:54
z tym Egiptem to bym tak sie nie rozpedzal nie istnieje zaden powod zeby wierzyc ze jacykolwiek Izraelici byli zatrudnieni w Egipcie . serio --- czy to nie ciekawe ze jest to ignorowany najwiekszy dowod ze te historie sa wyjete , wiesz z czego ?
grainyday
2026-03-13 09:52
chodzi o to zeby sie dostac do nieba , tak robic zeby potem nie bylo pierdolenia tylko bilet, brama - raj . i chuj , a nszym wrogom pal w dupe i pieklo heheheh ...
Ty lepiej Martin gadaj co trzeba robic zeby bylo dobrze a cale pierdolenie to dla ksiedza zostaw.
Marek..W
2026-03-12 18:44
@OdwykCom No dobra może żle sie wyraziłem. Powiedzmy tak że przykazania dotycza tylko tych którzy wybieraja sie do Królestwa Boga które jest zapowiedziane od dawna. wszyscy którzy sie nie wybieraja nie musza czynic dobrze wydawać owoców lub inaczej mówiac przestrzegać przykazań lub jeszcze inaczej Być posłusznymi Bogu

Ok zgadzam sie z toba że sa przykazania i sa dorady, sa prawa. Ale zobacz że Abracham był uznany za sprawiedliwego Czyli podobał sie Bogu bo jest napisane
1 Mojżeszowa 26;5 Za to że Abracham przestrzegał moich PRAW, PRZYKAZAŃ I PRZEPISÓW. Widzisz? wszystko przestrzegał wiec był ok.
Nie ma tak że sobie cos wybierasz. Chociaz z drugiej strony ta prośba Boga o rozmnarzaniu sie .... Nie wszystcy moga prawda. Sa rózne przypadki. Ale chyba ty Możesz co?:P

Umowa z Noe zeby nie jeśc miesa z dusza czyli krwia. Obowiazuje zawsze. To prawda. Bóg nie sie brzydzi tymi którzy robia inaczej, czyli jedza krew.
Powtórzył to pod góra Synaj wiec chyba wazne jest to przykazanie.

Jezus daje nowe przykazanie aby sie miłować. Ono nowe jest dla żydów bo tamci kochali tylko swoich a poganów nie lubili to mało powiedziane. Dla nas tez jest nowe bo tez nie lubiliśmy innych samolubstwo nie wskazane jest. :)
Ale tak naprawde było ono zapisane juz w zakonie Mojzesza zobacz; 5 Mojzeszowa 6;5 Miłośc do Boga
miłośc do bliżnich 3 Mojzeszowa 19;18

Czyli Jezus nic nowego nie wymyslił ale przypomniał stare przykazanie na ich podstawie zawieramy nowe przymierze.
Martin nie chcesz sie spotykać ok nie zmuszam. Ale mozna online pogadać. Spotykamy sie w Sabaty mozesz dołaczyć. Daj znać.
No chyba ze pracujesz w dzień Pański :) i nie masz czau.

A co do chrztu to pisałem o ludziach którzy dobrowolnie poszli sie zanurzyć a nie o dzieciach nie świadomych co sie dzieje. To chyba jesne. Dziecko nie może uwierzyć w sercu swoim i oddać sie Bogu. Myśle że nie jest dobre to robić, Bo dzieci sa uświecone przez rodziców Jaki rodzic takie dziecko. Odpowiedzialność.
Nie myśle ze taki chrzest jest przed Bogiem coś wazny, naszczescie.
Jezus miał 30 lat gdy poszedł nad Jordan do Jana Chrzciciela Jan chrzcił dorosłych a nie dzieci,.
janwojtusiak6145
2026-03-12 10:15
O to akurat nowe
marcinkonieczny3737
2026-03-12 10:07
Ten werset - a który jak mantrę wszyscy władcy powtarzają (by mieć jak najwięcej niewolników i mięsa armatniego) - tak naprawdę mówi o czymś zupełnie innym.
A gdybyśmy naprawdę biblijnych nakazów przestrzegali, to nie mnożylibyśmy się ponad miarę - a oczy Bóg mówi!!! I dzięki temu nie musielibyśmy biedować, chorować i wzajemnie się mordować w walce o przestrzeń i zasoby.
mobi1785
2026-03-12 07:02
@srocek3 :D
mobi1785
2026-03-12 07:01
@OdwykCom - Sorki, ale nie posiadam nadprzyrodzonych zdolności wnikania umysłem w umysł drugiej osoby :D.
srocek3
2026-03-12 06:52
@OdwykCom jeżeliby jedzenie nie było nakazem i przykazaniem to już dawno by nas nie było
OdwykCom
2026-03-12 06:22
No i jak to sobie wyjaśniasz? Jak myślisz, dlaczego?
OdwykCom
2026-03-12 06:20
No nie, absolutnie nie można zaakceptować takiej sytuacji, że "każdego dotyczą przykazania" na postawie tego, że na ludziach wymusza się jakiś rytuał w wieku lat 1. To nie jest umowa tylko czysta przemoc. Można i tak, ale o żadnym szacunku ani relacji nie może tu być mowy, mówienie do takiego Boga "ojciec" byłyby nieporozumieniem, a co dopiero mówić o miłości.

Jeżeli tak widzisz Boga, to my znamy zupełnie innego Boga.

Oczywiście, że Bóg który stworzył i dał ludziom absolutnie wszystko, ma prawo wymagać wszystkiego jak ma ochotę. Sęk w tym czy faktycznie wymaga. Jeżeli wymaga tylko na tej podstawie, to jest tyranem i tyle, a Jezus opowiadał bzdury. Ale jeżeli Bóg szuka bliższej kontaktu z człowiekiem, to musi znaleźć inną podstawę, taką która jest oparta na czymś innym niż tylko siła i przemoc.

No jeżeli tak widzisz Boga to obawiam się, że akurat tobie nic nie pomoże, nie mi. I nie, nie warto się spotkać, bo ja mówię o Bogu, którego Jezus przedstawiał jako ojca, a ty robisz z niego tyrana. Ja opowiadam o naśladowaniu Jezusa a ty o islamie.

Jeżeli tak jest, to mamy tak bardzo nie po drodze, że nie warto gadać. Szkoda czasu. I temat nie jest w ogóle szeroki, jest zupełnie prosty - to są po prostu dwie zupełnie różne wizje Boga i tyle.
arkadiuszkosarewicz5466
2026-03-12 06:18
​@OdwykComchętnie bym rozwinął temat jednak w formacie pisania wiadomości jest to nieefektywne a na rozmowę nie wiem czy mogę liczyć
OdwykCom
2026-03-12 06:05
Teraz czekam aż ktoś powie, że jeżeliby jedzenie nie było nakazem i przykazaniem to już dawno by nas nie było.
Po czym zorientowawszy się, że jednak jedzenie nie jest przykazaniem, przestanie jeść i umrze, biedak.

Ale prawdę mówisz, że nie umiem pojąć człowieka, który nie uprawiałby seksu w ogóle, gdyby nie to, że mu Bóg rozkazał. Nie wiem gdzie są tacy ludzie i czy w ogóle są. Ja w każdym razie rozmnażaniem się z nimi nie jestem zupełnie zainteresowany.
Marek..W
2026-03-12 05:38
Ciekawe że są ludzie któzy nie wierzą w Boga, buntuja sie słyszac przykazania Boga ale jak chodzi o rozmnarzanie sie to są chetni. Rozmnarzaja sie na potege. Są posłuszni jednak hehehe
Marek..W
2026-03-12 05:36
Martin Dobrze ciebie widziec. Widzisz że na łąwce nie ma napisane co mozna robic a czego nie wiec tak samo jest z prawami Boga. Co do Izraela to oni zgodzili sie na przykazania Napisane jest że zrobią wszystko co Bóg im nakazuje. Z Egiptu wyszło mnustwo innego narodu nie tylko Izraelici. Wiec moze byli tam tez twoi przodkowie, kto wie.
Kazdego dotycza przykazania Boga nawet jesli osobiście nie zostałes zapytany czy sie godzisz na przestrzeganie ich. Ale czy napewno nie zapytali ciebie? Brałeś chrzest wiec dobrowolnie zgodziłeś sie na to by byc posłuszny Bogu. Nawet gdybyś nie brał to i tak nalezysz do Boga. Nawet jeśli ktoś nie wierzy w Boga to wiemy że jest stworzony przez Niego. Wszyscy należymy do niego. Dzielimy sie tylko na tych co chca sie słucać i na tych co nie chcą. W Raju Adam dostał przykazanie by nie zrywali owocu, by sie rozmnarzali i napewno wiedzieli że Bóg uświecił dzień siódmy. Wiec zapewne starali sie to czynić.
Nie szukaj wymówek Prawo Boga jest dobre dla człowieka. Nie bedziesz sie słuchał to sam na tym stracisz. Bóg ma swój wybrany naród. Ludzie któzy chca sie jego słuchać są nazwani Izraelem. Możesz sie wszczepić w ten pomysł lub byc buntownikiem. Jeśli nie czynisz praw Boga i nazywasz sie Izraelitą może nawet jestes obrzezany to nic ci to nie pomorze. Bóg szyka tylko takich któzy sa posłuszni. Wiec ten naród co zajmuje Jeruzalem i nazywa sie Izraelem czy jest przez Boga uznawany? Wątpie Patrzac na ich owoce jakie wydają. Szeroki temat Warto sie spotkać Martin gdzie teraz mieszkasz w Uk?
mobi1785
2026-03-12 03:34
Jakoś nie mogę uwierzyć, że jako ewidentnie inteligentny człowiek, wciąż nie wycofujesz się z tych iluzji. Pozdrawiam, Irek.
klementynalitwin3750
2026-03-11 21:27
Ty chyba nic nie zrozumiałeś z tego odcinka
arkadiuszkosarewicz5466
2026-03-11 17:37
jeżeli rozmnażanie nie byłoby nakazem i przykazaniem to już dawno nas by nie było i nie byłoby dzisiaj tego tematu bo nas by nie było i jeżeli wszyscy mieliby być mnichami i takimi podobnymi to doszłoby do wymarcia gatunku i samozagłady i dlaczego "zakute łby" tego nie pojmują to jest nie do zrozumienia