527. Czym jest Wielki Babilon, czyli Wielka Nierządnica rozpracowana

2021-02-10 65 2641
W 16-stym rozdziale Apokalipsy jest opis Wielkiego Babilonu lub Wielkiej Nierządnicy. Czego to jest opis? Czym jest ta wstrętna k***a? Masz już ulubionego kandydata?

Ja już wiem co to jest. Widzę tu tylko jedną możliwą odpowiedź, która pasuje do wszystkich elementów opisu. Teraz jest już jasne dlaczego dla Boga jest wstrętna, dla chrześcijan niebezpieczna, dla władzy pociągająca i dlaczego tak przyciąga pieniądze.

Na pewno się z nią zetknąłeś. Na sto procent. Ona jest naprawdę wszędzie i upija ludzi tak skuteczne, że trzeźwych już prawie nie ma.

No, to zapraszam na odwyk.

Poprzedni odcinek:
Następny odcinek:

Dyskusja

Jeżeli chcesz dodać komentarz zaloguj się albo skomentuj na YouTube
januszkolodziej7054
2024-11-10 07:02
Super Martin! Absolutnie świetnie to wytłumaczyłeś! Ta wielka nierządnica to każdy kościół, który zaparł się naszego Pana Jezusa Chrystusa - to widać było w czasie "plandemii", który kościół to pijana nierządnica jadąca na bestii.. Udawali, że nie znają Ewangelii, że nie wiedzą jak nasz Pan Jezus Chrystus postąpił gdy spotkał, chorego na chorobę zakaźną, na trąd. Czy zachował dystans społeczny dwa metry? Czy, zasłonił sobie twarz? Czy założył sobeie maseczkę na twarz? Nie ! On podszedł do niego i go dotknął! To On, przecież powiedział: naśladujcie mnie, chodcie za mną!
zixiswexi
2024-06-09 23:05
Nie zgadzam sie
aaaa.ziomek
2023-12-01 10:46
@@Harry-vc7utczyli normalnie, a nie z wytrącaniem się księży
OdwykCom
2023-04-23 10:10
Autor nie posiada takowych dowodów. Co więcej, nikt na świecie takowych dowdów nie posiada. Tak naprawdę zawsze są tylko pewne przesłanki. Każdy ma prawo je zinterpretować jak chce.
TelewizjaTychy
2023-04-21 14:04
Dzień dobry.
Po obejrzeniu filmu pozwolę sobie zapytać - skąd Ty wiesz, że masz "prawdziwe języki" (biblijne) ? - Czy potrafisz to potwierdzić jakimiś dowodami? ( fragment: 1:03:47s ).
Będę wdzięczny za szczerą i rzeczową odpowiedź.
Szczęść Boże
janusz6682
2023-03-09 08:19
Zgadza się że jest to religia tylko problem w tym że jest to konkretna religia, Judaistyczna kabała matka nierządnic wywodził się z Babilonu, posłuchaj sobię ma yt . wielka nierządnica, autora Krzysztof Król.
seastian
2023-01-20 20:53
Kurczę, chciałbym usłyszeć to prawdziwe mówienie językami, słyszałem tylko niestety to co w Zielonych kościołach tak nazywają 😕
andrzejszutenbach834
2022-12-29 13:00
Super wykład i zgadza się! Bóg Ci objawił. Pozdrawiam serdecznie
OdwykCom
2022-10-29 14:29
Tutaj nic nie było usuwane przeze mnie. Jeśli czegoś nie ma to wina YouTube.
ke5368
2022-10-27 17:45
nie ma to jak usunąć nie wygodne komentarze......
ke5368
2022-10-26 05:33
Bestia ma mieć swój obraz który ma przemawiać do ludzi , co nie oznacza że obraz staje się bestią , a jedynie jej narzędziem którym się posługuje oczywiście można ten obraz identyfikować z mediami , przemawiający obraz bardzo pasuje do tv, internetu i kto wie czy za chwilę nie przemówi do nas jakaś wirtualna postać sztucznej inteligencji? Jednak Pismo Święte informuje , że wszyscy mieszkańcy ziemi będą oddawać cześć władcy co wskazuje że to jednak człowiek będzie stał na czele tego wszystkiego jakiś uzurpator podszywający się pod Mesjasza ma się objawić przed przybyciem prawdziwego Mesjasza. Jak przemawia obraz bestii na różne sposoby np. bądź nieugięty , niepokonany , żyj po swojemu, ciekawe czy ludzie maja świadomość o czym on śpiewa , albo ile osób to nuciło?https://www.youtube.com/watch?v=HZ8qBioPlHE
historiezesnu
2022-10-03 10:11
też rozważam jak ten detektyw literacki i jestem innego zdania . Po pierwsze różne przekłady Biblii Katolickiej używają różnych sformułowań i na przykład w Biblii Warszawskiej nie jest napisane że wszyscy Ludzie , czy Wszyscy Królowie ziemi pili wino rozpusty nierządnicy. Stwierdzenie cała ziemia nie musi oznaczać wszystkich ludzi , tylko ogół ludzkości , czyli znaczną większość. Też ważne jest określenie że Królowie uprawiali z nią nierząd , bo raczej nie oznacza to że ten tak zwany nierząd był wynikiem panowania nad tymi Królami. Ciekawe dlaczego nierządnica jest opisana jako ubrana w purpurę ze złotym kielichem? A jak ubierają sie przywódcy Kościoła Katolickiego? Natomiast jeśli chodzi o jej , czyli nierządnicy opis po upadku , jako mieszkanie demonów o wszelkiej nieprawości. Przecież wystarczy wysłuchać niektórzy przywódcy Kościoła co mówią o ruchach Charyzmatycznych , Księga objawienia wyraźnie pisze że najpierw nierządnica , czyli Babilon wielki zostaną obnażone , i wychodzi to wszystko na jaw od pewnego czasu . Pedofila w kościele , stan moralny przywódców Kościoła , Chciwość jego przywódców , znęcania sie psychiczne i fizyczne nad słabszymi , że przypomnę prawdziwą historię sierocińca w Zabrzu lubi innych kościelnych instytucji które teoretycznie miały opiekować się dziećmi. Aż nie chce więcej o tym pisać , ale dla mnie są to fakty pokazujące że opisany przez Jana Babilon wielki Pasuje do kościoła Katolickiego . A co można powiedzieć , albo napisać o historii Kościoła K. I rodzinie Borgia w Rzymie? Takich "kwiatków" jest całe mnóstwo a mówienie że wszystko się zmieni jak przyjdzie nowy Papież i kościół zostanie oczyszczony to według mnie zwodzenie ludzi.
slawomirasliwka4063
2022-08-28 20:42
Prawda kosciol katolicki to czysty satanizm a tytuły nadawane papieżom to jest bluźnierstwo
dawix357
2022-08-15 14:55
System finansowy też istniał od zawsze. Jest też napisane że to nierządnica płaci władca, że zachowuje się inaczej niż inne bo płaci a nie otrzymuje zapłaty, kościoły czy religie nie płacą władcą, więc dedukcja shenroka nie może pasować. To w Babilon był twórcą systemu płatniczego, władcy teraz chcą zniszczyć pieniądz i system płatniczy jaki dziś znamy i zastąpić go cyfrowym to widać, a władcy ziemi znienawidzą go i tak jest. Też opcja do rozważenia nie upieram się przy niej ale kto wie
OdwykCom
2022-07-22 12:34
@@valderama177 teraz są czasy chrześcijaństwa i powtarzam jeszcze raz, chrześcijaństwo to nie religia. Religia i chrześcijaństwo to obecnie 2 różne rzeczy czy zjawiska.
valderama177
2022-07-20 23:20
@@OdwykCom Zakładać kościół organizację każdy może, tylko jakby co to Bóg istnieje jeszcze, myślę, że On jest sprawcą pewnych rzeczy, pytanie czy np według Boga jest możliwe, że powiedzmy kilka religii prowadzi do zbawienia, myślę, że nie, bo by to prowadziło do zamętu, kiedyś Bóg, był Bogiem żydów, po to wybrał jakiś naród, bo tam musiał pojawić się mesjasz, narzędzie wybawienia, i mnóstwo oczywiście proroctw mówiło o tym,(proroctwa są też takie które dotyczą naszych czasów) tylko chociaż wielu żydów super znało pisma i byli uczeni w piśmie i oczekiwali mesjasza, chociaż nie wiem czy tak na prawdę oczekiwali to jednak większość, elity żydowskie odrzuciły go, nawet zabili , ten mesjasz powiedział, właściwie to znane proroctwo o świątyni, że nie zostanie tu kamień na kamieniu, mając na myśli odrzucenie żydów, odrzucili mesjasza, więc nie możliwe było żeby Bóg dalej był z nimi,czyli to pokazuje, że Bóg jeśli jest religia prawdziwa to jest jedna, nawet za czasów kiedy Bóg był z żydami mnóstwo religii było na około ale wtedy był z nimi jeszcze, chociaż nie zawsze tak na prawdę, zależało od ich postępowania. Obecnie biblia podkreśla zdecydowanie, że niegodziwi nie odziedziczą królestwa, złodzieje mordercy itp itd, czyli jakieś wymagania są. Głową zboru jest Chrystus a nie człowiek, ogólnie biblia mówi, że jest jedna wiara jeden chrzest jeden Bóg jeden pośrednik między Bogiem a ludźmi, to tak ogólnie napisałem, bo jest mnóstwo wypowiedzi z biblii sugerujących, że jest jedna religia prawdziwa. Oczywiście nie pomjjajmy, faktu, że na razie jeszcze istnieje przeciwnik Boży, jak mówi objawienie, wprowadza w błąd całą ziemię i mało ma czasu.
OdwykCom
2022-07-20 17:11
Ok, nikt nigdzie nie powiedział, że wszystko w religiach jest złe. Jednak prawdziwe chrześcijaństwo to nie religia. To droga, czy filozofia życia, którą się kroczy lub nie. To naśladowanie Jezusa, bycie jego uczniem. To też wiara w Boga i relacja z nim poprzez ducha świętego. Z kolei religie to głównie obrzędy, tradycje i teologia (i tym podobne). I ja obecnie widzę, że religie głównie przeszkadzają ludziom w byciu prawdziwym chrześcijaninem. Aczkolwiek, bycie członkiem jakiejś religii automatycznie nie oznacza, że nie możesz być chrześcijaninem, ale najprawdodpobniej będzie trudniej, a może nawet będzie to niemożliwe (pogodzenie jednego z drugim).

Poza tym, jest "organizacja" i "organizacja". To znaczy można się spotykać w ramach chrześcijaństwa tak jak to robili pierwsi uczniowie Jezusa - np grupki domowe. Z kolei jak ktoś próbuje założyć formalny kościół, zbór, itp (zatwierdzony przez inne religie i władze państwowe) to ja bym już się obawiał co z tego będzie i w sumie po co to...
valderama177
2022-07-17 20:11
Dużo prawdy jest w tym że religia uprawia nierząd ale chodzi o religie fałszywą wiem że dużo ludzi ma uprzedzenia do zorganizowanej religii ale nie znaczy to że nie ma prawdziwej i jest religia która nie uprawia nierządu bo na przykład jest neutralna w kwestiach politycznych tak jak byli neutralni pierwsi chrześcijanie też nikt tych chrześcijan nie zmusi do brania w wojnie, Hitler nie zmusił niemieckich chrześcijan do brania udziału w wojnie, choć całe niemcy były w euforii popierania Hitlera, jedyną religią która nie popierała Hitlera byli Świadkowie Jehowy, byli nawet zwalniani z pracy za nie używanie pozdrowienia heil hitler, na przykład w Rosji prawosławie współpracuje z rządem, popiera wojnę, to jest prawdziwa prostytucja, prawosławie cieszy się, że Rosja uznała świadków Jehowy, za organizację ekstremistyczną, czy ktoś zmusi Rosyjskich świadków Jehowy do brania udziału w wojnie np z Ukrainą, życzę powodzenia, nawet Putin tego nie potrafi, bo jest człowieczkiem, ,nierządnica ma kielich w którym jest krew świętych pomordowanych na ziemi, rzeczywiście religia fałszywa odpowiada za przelewanie krwi prawdziwych sług Boga, którzy byli zorganizowani w grupy tzw zbory np w pierwszym wieku i była to zorganizowana religia, to że ktoś ma uraz do zorganizowanej religii, nie znaczy że nie ma prawdziwej, bo do czego możesz mieć uraz do samego zorganizowania?. Wyjście z babilonu wielkiego to jedno, ale do wybawienia potrzebne też jest na początku poznanie Boga i Jezusa jak mówi ewangelia Jana17:3 , oczywiście nie samo poznanie, chodzi o postępowanie, bo jak Pan Jezus powiedział, kto słyszy moje słowa, a nie wprowadza w czyn buduje na piasku, to że jest to religia zorganizowana świadczy choćby list do Hebr 10:24,25. i wiele innych fragmentów, np w Objawieniu Pan Jezus wysłał orędzia do siedmiu zborów , co świadczy o pewnym zorganizowaniu, też decyzje apostołów jeśli wynikła kwestia obrzezania, postanowienia, były rozsyłane do zborów, to że ktoś ma uprzedzenia do zorganizowania i pewnego porządku, świadczy, że dał się właśnie urobić religiom fałszywym.
Harry-vc7ut
2022-02-06 12:11
A ja polecam Biblię. Przeczytać ją chociaż raz ze zrozumieniem.
יהודיםמשיחייםאפריםישראל
2021-11-21 22:09
NIERZĄDNICĄ JEST WATYKAN POLECAM FILM: https://youtu.be/WnnqGsBs52w
blue.3658
2021-09-12 19:28
Mądrego miło posłuchać pozdrawiam serdecznie.
asiooola84
2021-07-13 10:39
Przecież kościół katolicki nie jest samodzielnym tworem, Jest częścią systemu masonów/satanistów rządzących światem. I ma zasięg ogólnoświatowy. Papież jest wpływową osobą nawet w krajach nie chrześcijańskich, jeśli nie bezpośrednio, to pośrednio poprzez swoich współpracowników.
2021-06-12 21:40

Dodam jeszcze że od najstarszych czasow we wszystkich tych krainach biblijnych oraz w kazdej tamtejszech religii poganskiej były kulty dla bogin płodności w skrocie rozpusty i nierzadu wiec bog kiedy zabranial wierzyc w inne bozki mial na celu zaprzestanie owego nierzadu ktory to przybieral nazwy bozkow(isztar itp kazda kraina i lud mial inne nazwy roznych bozkow ktore koniec koncow symbolizowaly nierzad i szerzyły ta "nauke") i wiele religii opisuje podobne rzeczy np w Buddyzmie nazywa sie podobne kobiety Dewadasi - Prostytutki podczas oddawania się kapłanom spełniały akt seksualny z namiestnikami boskimi, delektowały się więc boskością; gdy oddawały się pielgrzymom, przekazywały im boskie rozkosze. Bardzo podobna sytuacje i osoby sa w prawie kazdych religiach(czy wierzeniach) ale koniec koncow symbolizuja to samo.

2021-06-12 21:34

Jest jeszcze jedna rzecz która przychodzi mi do głowy wraz z opisem Wielkiego Babilonu a dokładnie sam nierząd który od stworzenia swiata az po dzisiejsze czasy jest najbardziej rozpowszechnionym złem którym ludzie od wiekow się "upijali" tez nie bez powodu symbolem jest kobieta która ubrana w szkarłat(symbolizujacy także rządze i namiętność) rowniez informacja o tym ze ludzie sie na tym wzbogacali co sugeruje wlasnie nierzadnice(I przez nierzad nie mam na mysli zwykłych prostytutek bo ich procent w skali ludzi jest bardzo maly ale wlasnie rozwiazlosc seksualna ktorej glownym efektem jest niszczenie prawdziwej miłości(i nie mowie akurat o rozpadaniu malzenstw bo to juz cudzolóstwo ktore tez podchodzi pod ta kategorie ale nie to jest glownym powodem ) która bóg dla nas zaplanował ale takze wprowadzenie chaosu w samej podstawie całego ducha i ciała) "falszywe" piekno i najtrudniejsza rzecz do zrozumienia przez ludzi bo przeciez kto by pomyslal ze wlasnie nierzad jest najwiekszym zepsuciem przeciez to jest ostatnia rzecz po ktorej widac jakiekolwiek negatywne efekty.ierzadnica jako totalne przeciwienstwo osoby świętej (czystej, czesto zyjacej i oddajacej sie bogu zamiast kobietom

annag.
2021-06-07 16:09
Zgadzam się. I lubię twoje poczucie humoru :)
Domarael
2021-04-08 22:56

Martin jestem pod wrażeniem odkrycia którego dokonałeś. Muszę to lepiej przemyśleć, ale na świeżo pisząc śmiem twierdzić, że to się klei. Warto byś udał się w misję z głoszeniem tego po kościołach

OdwykCom
2021-04-08 14:21
Czy ja wiem? Odwyku słucha podejrzanie dużo programistów.
Ale może masz rację, w sumie nie wiem.
lidiaczocher5813
2021-04-01 07:56
Wspaniały wykład , lubię Pana słuchać , też czytam Biblię i to co Pan mówi pokrywa sie z moim pojmowaniem Bibli. Pozdrawiam serdecznie.
katjakatharina2157
2021-03-28 14:55
Bóg kocha ludzi on ich nie dzieli religia to organizacja i podporządkowania sobie ludzi ... oni mieli tylko nauczać o Bogu o miłości i prawdze.. spowiedź przed Bogiem... a nie ksiądz to jest kłamstwo... komunie rytuały wszystko wymyślone... reinkarnacja.. i czyściec my rodzimy się w piekle na ziemi później jest oczyszczanie i raj... przebudzenie i chrzest w duchy świętym od Boga... przykazania zostały także zmienione ... ludzie kochajcie Pana Boga ale nie kościół .... jest kilka fajnych ludzi z powołania ale oni sami ulegli tym kłamstwo iluzji kościoła... szkoda .. wielka nierzadnica Watykan i USA cała organizacja FEMA i cały Green reset
zbysiu100
2021-03-22 20:54
To bardzo rzadkie, ze wierzysz w Chrystusa, jako programista. Amen!!! Pozdrawiam
zbysiu100
2021-03-22 20:47
a jak tłumaczyć kolory, szkarłat i czerwień?
lowcaglow-ij9ir
2021-03-13 16:36
a co Martin powiesz na to, że w tym samym Objawieniu Janowym Jezus zwraca się do poszczególnych kościołów, co może symbolizować odłamy religijne, kościoły z różnych wyznań religijnych np. kalwiński, zielonoświątkowcy, protestanci, katolicki itd, itd. i w objawieniu Jezus rzeczywiście zarzuca im błędy ale nie stawia ich na równo z babilonem.
famezfamez4786
2021-03-06 20:37
Świetny materiał i racja nierządnica to system religijny a Babilon to system polityczny ale to nie wszystko :) moim zdaniem jest tutaj większą głębia. Wielka nierządnica to religię świata(tak btw polecam zapoznać sie z mitami ogólnoświatowymi bo one wszystkie mają jedne źródło i de facto są tym samym. Chodzi o archetypy przed wszystkim węża, Mesjasza, dziewicy rodzącej specyficzne dziecko, potopu no jest tego masa) ale też Watykan. Dlaczego tak uważam przed wszystkim w wizji Jan opisuje kobietę a kobieta w Biblii zawsze jest symbolem kościoła a dokładniej ludzi wierzących w Boga. Stąd nierządnica oraz oblubienica czyli ta co się puszcza i ta co pozostaje wierna. Kobieta jest pijana krwią świętych i męczenników i znowu KRK mordował bez opamiętania kogokolwiek kto podważał jego autorytet nie ważne że byli to inni chrześcijanie(krucjaty waldensów, katarów, husytów i wiele wiele innych). Jeszcze jedno popełniłeś lekki błąd w interpretacji moim zdanie ponieważ błędnie założyłeś że wizja nadal trwa a przecież jest tam napisane ze anioł powiedział ja ci wyjaśnię tajemnice bestii i kobiety która na niej siedzi czyli w tym momencie to już nie jest wizja tylko słowa anioła i anioł mówi wyraźnie co jest czym na samym końcu mówi kobieta która widziałeś to wielkie miasto które króluje nad królami ziemi no i tu nie ma najmniejszych wątpliwości że chodzi o Watykan. Do kogo przywódcy świata jeżdżą przed kim klękają i całują go w pierścień no chyba wiadomo że nie przed Dalaj lamą XD
Babilon wielki to też nie tylko system polityczny ale też TEN system czyli USA. Długo by się rozpisywać dlaczego ale przed wszystkim chodzi tu o to że Waszyngton jest zbudowany w IDENTYCZNY sposób co Watykan ma nawet takie same obeliski. Pozatym pominales całkowicie to że przecież apokalipsa mówi o dwóch bestiach jedna była śmiertelnie raniona chodzi o pojmanie papieża przez generała Napoleona a druga bestia sprawuje władze przed oczami drugiej.
Także rzeczywiście masz rację że chodzi tu o system religijny i polityczny ale pamiętaj że biblia to nie poczytaj mi mamo i nie wszystko jest tam tak proste jakby się wydawało. Przecież samych sposobów interpretacji tekstu są 4 tu poruszasz sie na pierwszej czyli pszat ale i tak szanuje świetny materiał.
Pozdrawiam
Andrzej
2021-02-24 03:21

Z całym szacunkiem Martin dla tego co robisz, ale nie. Poznałem kilka starych osób i do końca życia nie miały demencji. Miały kłopoty ze zmysłami wzroku, węchu czy słuchu, ale umysł miały jasny a rozmowa z nimi sprawiała mi dużą przyjemność. Można się było od nich wiele ciekawych rzeczy dowiedzieć. Nie każda stara osoba ma ma demencję. Moja babcia po 90-tce mawiała, że Pan Bóg stworzył piękny świat, ale starość Mu się nie udała. Ja tak nie uważam. Może dlatego, że jeszcze nie jestem taki stary, a może dlatego, że chyba częściej czytam Biblię. Teraz łatwiej jest czytać Biblię - mamy internet i komputery. Babcia narzekała na słaby wzrok i bóle stawów w palcach , może dlatego nie czytała. Dzisiaj klikając palcami w klawiaturę mamy prawie nieograniczony dostęp do wiedzy. Kiedyś, żeby coś sprawdzić, trzeba było tego dotknąć. Dzisiaj wystarczy klikać w klawiaturę. Możemy też tym klikaniem nieźle kogoś obsmarować. Wiem że Pan Bóg Jest, i wiem, że wie co robi. On wie najlepiej. A ja się boję, że po tych 2000 lat nasze 10 palców coraz częściej bodzie jak rogi.

Martin
2021-02-23 12:51

Inaczej mówiąc: wyobraziłeś sobie Jana, że miał demencję. I rzeczywistość dostosowujesz do swojego wyobrażenia? Myślisz, że to dobry sposób na szukanie prawdy o świecie, wyobrażać sobie rzeczy na podstawie zerowej ilości danych? Przecież nic nie wiemy o tym czy Jan był pomylonym staruszkiem czy zupełnie przytomnym mędrcem.

To są czyste spekulacje.

Dorzucając do tych wyobrażeń opcję, że jest jakis Bóg i jednak panuje nad tym co się dzieje, w jakiej pozycji stawia go taka teoria? Musiałby to być ktoś wyjątkowo niekompetentny, kto nic nie mógł poradzić na to, że przypadek uwiądu Jana skazał niezliczone pokolenia na czytanie kompletnych pierdół przez kolejne 2000 lat. Objawienia Jana akurat nie budzi wątpliwości, że powinno być częścią Nowego Testamentu.

To jak sobie wyobrażasz Boga w takiej interpretacji, jako bezsilnego czy niekompetentnego? Jest jakaś inna możliwość?

Andrzej
2021-02-23 11:00

W szkole, przy analizie jakiegoś tekstu, zwykle padało pytanie "Co autor miał na myśli?". Pytanie sugeruje, ze analizując tekst trzeba się wczuć w osobę autora, czas w jakim pisał tekst, sytuację w jakiej się znajdował i ogólny temat tekstu. Pytałem o Chrześcijaństwo trochę w kontekście tematu odcinka. W przypadku próby zanalizowania i zrozumienia Objawienia warto chyba pamiętać w jakim był wieku, co miał za sobą a co przed sobą. Chyba swoje już przeżył, zmysły (wzrok, smak, słuch, węch, dotyk) już mu pewnie lekko niedomagały. Osoby w tym wieku rządzą się bardziej przeczuciem opartym na doświadczeniu życiowym niż na oczach czy uszach. Ten "szósty zmysł" podpowiada im, że zbliża się czas ostatecznego poznania prawdy. Czas, w którym przez chwilę będą wiedziały. Wiedzą też, że już niedługo będą królami własnego losu. Że ich wiara oparta na zmysłach i niesiona przez wiedzę zostanie zastąpiona prawdziwą wiedzą i poznaniem prawdy. Tak ja to interpretuję. A co do sprzedania wszystkiego i rozdania biednym - to była rada dla bogatego młodzieńca. Po zmartwychwstaniu Jezus mówił, że pośle nam kogoś lepszego dla nas. Zamiast na chodzeniu powinniśmy się chyba bardziej skupić na nauczaniu.

Martin
2021-02-22 14:42

Owszem, na Zachodzie jest taka parodia chrześcijaństwa, ale w Chinach czy innych krajach chrześcijan naprawdę prześladują i oni naprawdę wybierają spalenie. I nie, nie jest ich kilkadziesiąt. Chociaż w całkiem możliwe, że w całej Zachodniej Europie to by się znalazło kilkadziesiąt osób.

Z czego ćwierć, podejrzewam, słucha Odwyku, hehe.

Paciaciak
2021-02-22 13:48

Andrzej, chrześcijaństwo przynajmniej wg rad Jezusa polega na sprzedaniu WSZYSTKIEGO co się posiada, pieniędzy rozdania ubogim i potrzebującym i pójściu za Jezusem. W historii zrobił tak Antoni Wielki i św Franciszek. I pewnie jeszcze wielu o których nie wiemy. Obecnie nikt tak nie robi. Kiedyś np było wielu stylitów którzy mieszkali na kolumnach samotnie i wielbili Boga, było dużo chrześcijan którzy byli rozszarpywani na stadionach rzymskich. Dzisiaj msze są odwoływane z powodu wirusa, nawet w Watykanie, dzisiaj daj ludziom wybór "wyrzeknij się Jezusa, albo cie poleje benzyną i spale żywcem" i może znajdzie się na całym świecie kilkadziesiąt osób które okażą się chrześcijanami takimi jak kiedyś.

DobryBoj
2021-02-22 13:32
ŚJ wiedzą że gdzieś dzwoni tylko nie bardzo w którym kościele. Najśmieszniejsze jest to że sami są częścią nieżądnicy.

Ich ciało kierownicze wystrojone w garnitury za 11k i Roleksy to przecież kwintesencja tego o czym mówił Martin. Pozdrawiam.
DobryBoj
2021-02-22 13:25
Nie jest to nowa koncepcja, dziwne ze przez 25 lat na to nie trafiłeś.

Masz rację, z tym że Objawienie opisuje pewną kulminację mariażu władzy i religii, jej sąd i upadek.

Moim zdaniem "miasto" należy interpretować dosłownie, jest to religijne centrum które stanie się stolica zjednoczonej religii w dominium Antychrysta, gdzie zostanie wybudowana Świątynia w której on sam zasiądzie.

Niewątpliwie moim zdaniem tym miastem będzie odstępcza Jerozolima jako duchowa stolica dominium Antychrysta. Pamiętajmy że Antychryst to też fałszywy Mesjasz stąd też odwołanie do świętych miejsc. Zresztą Biblijnie to nie pierwszy raz gdy Jerozolima nazwana jest nieżądnicą. Pozdrawiam.
Andrzej
2021-02-21 14:53

A co to jest chrześcijaństwo?

Martin
2021-02-21 14:18

Opis Apokalipsy na pewno nie jest poetycki, byłaby to wyjątkowo słaba poezja. Nie jest mętny, jest uporządkowany i tam jest pełno konkretów. Tylko jest po prostu ogólny, symboliczny i obrazowy, a przez to niejasny. Taka obrazowość bez wyjaśnień zachęca do tego, żeby dopowiadać dużo od siebie. Bo przy takim przekazie trzeba zawsze przyjąć jakieś założenia, po prostu nie da się inaczej.

Jezus zresztą robił dokładnie ten sam zabieg w tych swoich przypowieściach. Ale czy one są poetyckie albo mętne? Czy każdy może je sobie rozumieć jak chce? W sumie może, ale wiemy że znaczenie każdej przypowieści jest konkretne i ma swój cel. Bo o to chodziło: żeby ten kto chce zrozumieć zrozumiał, a reszta niech sobie wymyśla co im się podoba.

Problem w tym, że tych co chcą zrozumieć są tysiące, ale tej reszty są miliardy.

Ale chrześcijaństwo nie YouTube, tu nie chodzi o liczby.

Andrzej
2021-02-21 13:44

Każde niedojrzałe pokolenie może uważać, że jest ostatnie ale wystarczy spojrzeć na dzieci. Również każde pokolenie dla siebie samego będzie tym ostatnim. Pytanie tylko czy, jak figowiec, przyniesie owoce w odpowiednim czasie...
Natomiast co do religii, to same w sobie są jak ramy określające nasze relacje i działania. Co prawda sami nadajemy im kształt i inni mogą je od nas przyjąć, ale tak jak my, mogą ich używać lub odstawić pod ścianę, na jakiś czas. Można ją praktykować/używać lub nie. To od nas zależy czy będzie pusta, czy wypełniona tym co istotne. Od nas, naszych wierzeń i od naszych uczynków. Bo to nie one są odpowiedzialne za zawartość i "smak" ale to, co je wypełnia. Myślę, że autor Apokalipsy mógł zobrazować religię jako złoty kielich, tym razem pełen obrzydliwości i nieczystości swego nierządu. A mogła by być wypełniona czymś zupełnie innym.

Heretic
2021-02-20 23:45

Nie bylo jeszcze pokolenia ktore by nie sadzilo ze oto jest ostatnie (vide Mat 24;34) - opis Apokalipsy jest tak metny i poetycki ze pasuje do niego doslownie wszystko od 2000 lat - i bedzie nadal pasowal przez kolejne 2000.
zgdzam sie z tym ze religia jest czyms co sprowadzilo niewypowiedziane cierpienia na ludzi ale nie zanosi sie zeby i to sie zmienilo w tym milenium,

atpservice
2021-02-15 18:32
Świat już 1942 został podzielony na 10 ośrodków władzy. https://pl.wikipedia.org/wiki/Mapa_Gomberga#/media/Plik:Gomberg_map.jpg To co mówisz już się dzieje.
Andrzej
2021-02-13 13:30

To, co pokazał jeden z aniołów narratorowi Apokalipsy dotyczyło zarówno wszystkich narodów jak i jego (bo mówił przecież do niego). Tak jak sąd i gehenna dotyczyć będzie wszystkich razem i każdego z osobna. Kobieta jadąca na bestii tworzą "zgraną parę". Czy sama nierządnica byłaby groźna? Albo czy sama bestia byłaby atrakcyjna i kusząca? Być może można oddzielić jedno od drugiego, ale w parze tkwi ich istota i niebezpieczeństwo. A jak je odnieść do zarówno wszystkich narodów jak i każdego z nas, czytelników apokalipsy? Ja, bazując na swoim doświadczeniu życiowym, studiowaniu Biblii oraz tym wywodzie Martina dochodzę do wniosku, że autor apokalipsy mógł chcieć, pod postaciami nierządnicy i bestii, pokazać nam naszą wiarę bazującą na naszej wiedzy. Być może jest to jeszcze bardziej przerażające, ale jakoś pasuje mi do pozostałych aspektów związanych z tym tematem w Biblii i życiu.

Dariusz777TheMessenger
2021-02-13 12:13
Martin masz rację z tą rozkminkoą .Polecam Ci przeczytać cały ten artykuł biblijny ,a otworzy Ci jeszcze więcej prawdy Biblijnej (sprawdz jak Sherlock i rozważ ,powiem Ci że warto mnie po wielu latach czytania i poznawania Słowa przeniósł na wyższy level ,poprzez zrozumienie tej istotnej prawdy, która otwiera dalszą drogę poznania.90% ludzi tą kwestię zle rozumie i przez to błędne rozumienie wiele wersetów biblijnych interpretują niewłaściwie) -https://adelfos.nazwa.pl/wordpress/biblia-naucza/czy-istnieje-diabel/szatan-i-diabel-w-biblii/ . Pozdrawiam i życzę Wszelkich Błogosławieństw Tobie i twoim Bliskim!!! Chwała Świętemu Izraela!!!!!
Kamilowski
2021-02-12 20:52

No i wysłuchałem do końca. ZGADZAM SIĘ!!! Masz absolutnie rację. W swoim nauczaniu poszerzasz moje rozumieniu KRK jako bestii. Tak masz rację. Każda zorganizowana religia jest idealnie pasującą do bestii. Przekonałeś mnie. Przecież gdybym siedział w Arabii Saudyjskiej od dziecka albo w USA, w kościele protestanckim od dziecka to bym miał ograniczone pojmowanie sytuacji i bym nie mógł znaleźć odniesienia.
Tylko jedno mi nie pasuje. Zrównanie bestii ze zwierzęciem i odebranie jej odpowiedzialności. Gdyby jej nie miała to by nie trafiła, jako 2 w kolejności do Jeziora Ognia razem z diabłem i prorokiem(Objawienia 19:20), Myślę, że jest absolutnie rozumnym bytem ukrytym za bezrozumnym jestestwem...

dariuszwilczynski8589
2021-02-12 20:10
Odnoszę wrażenie od dawna że Martin albo:
Korzysta z publikacji ŚJ
https://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/1200000531
lub
Dochodzi do bardzo zbliżonych poglądów

bo religia "fałszywa"(czyli nie moja) to nie to samo co zorganizowana i współdziałająca z politykami
Martin
2021-02-12 15:34

Heh, aleś se uprościł. Oczywiście, że pasuje, ale dlaczego pasuje, to właśnie o tym mówię w odcinku.

Ludzie się dziwnie uparli na dosłowne traktowanie tych wzgórz jako dosłownie wzgórz. W opisie są także wody, ale wód już jakoś nie traktują jako jeziora. A szkoda, bo by może ktoś doszedł do wniosku, że Wielka K*** pochodzi z Warmii i Mazur, skoro się rozłożyła nad wodami.

A zwracam uwagę, że praktycznie każda większa religia identyfikuje się z jakąś górą albo wzgórzem. Dla Judaizmu góra Syjon ma duże, symboliczne znaczenie. Dla chrześcijaństwa Golgota. Sam Jezus chodził na górę, żeby się modlić. Biblia czasem wręcz używa wgórz i pagórków jako symbolu obcych religii, w szczególności kultu Baala np.:

"Zaiste, ułudą jest pokładanie nadziei w pagórkach i wrzawa na górach! Zaiste, w Panu, Bogu naszym, jest zbawienie Izraela". [Biblia Warszawska, Jer 3:23]

To jest duża trudność w rozwiązywaniu zagadek: jak człowiek na wstępie skupi się na możliwym rozwiązaniu, które mu z grubsza pasuje, to nie zauważa potem innych możliwości.

Kamilowski
2021-02-12 15:05

Cześć. Ja jeszcze nie obejrzałem całości ale mam pewną refleksję już na wstępie. Chodzi mi o spożywanie wina zapalczywości tej pani kurwy zwanej Babilonem Wielkim. Według mnie owo spożywanie wina jest doświadczeniem jej(kurwy) złości i odwetowego działania/myślenia. Większość krajów na świecie zostało dotkniętych tak zwaną chrystianizacją. Bezpośrednio i pośrednio. Przy takim założeniu KRK pasuje. Tym bardziej, że w innych miejscach Objawienia Jan uszczegóławia opis miasta z którego ona pochodzi i Rzym z jednym z 7 wzgórz jakim jest Watykan pasuje jak ulał. Ciekawe czy zmienię zdanie pod wpływem twojej argumentacji w trakcie oglądania dalszej części.
pozdriawiam

Andrzej
2021-02-12 13:55

Fajny odcinek, taki inspirujący :) ... Mówisz Martin, że nie znasz się na Persji. A jakiś wieśniak z Galilei miałby się znać? Jan był podobno ulubionym uczniem Jezusa, a On nie umarł tylko za historyków czy archeologów ale za grzechy wszystkich. Tak na marginesie, raczej bym nie wątpił że Chiny (a przynajmniej rządząca w nich władza) nie mają aspiracji aby stać się mocarstwem światowym. Władza może być bestią, ale mam wrażenie, że nie ona niesie na swym grzbiecie Wielką Nierządnicę.

Martin
2021-02-12 13:17

No kusi wziąć pod uwagę najprostsze wyjaśnienie, ale nie może w tej wizji Rzym siedzieć na Rzymie, bez sensu. Tam są jakieś dwa odrębne byty. W momencie pisania tego tekstu były dwa główne ośrodki prześladowania chrześcijan: judaizm i imperium. Ale one nie współpracowały nigdy, wobec siebie były wrogie i obce. Odmiany judaizmu były lokalne, zamknięte i nic nie znaczące w porównaniu z wpływami Rzymu. W dodatku judaizm upadł po roku 70-tym i już nie miał kogo prześladować, bo sam był prześladowany jeszcze gorzej. Więc jeżeli jedną z tych postaci miał być Rzym to czym miało być drugie?

Przypominam też te "wszystkie narody" - całkowicie globalny zasięg. Nawet Rzymowi daleko do spełnienia tego kryterium.

Purpura i szkarłat to kolory władzy każdej, po prostu ten barwnik był zawsze drogi i robił wrażenie. Rzym tego wcale nie wymyślił.

W Biblii jest wiele proroctw, mało szczegółowych zwykle, ale konkretnych. No ale zawsze można powiedzieć "e tam, opisali to już po fakcie". Najlepiej więc jakieś proroctwo przeżyć samemu.

Oczywiście wtedy z kolei inni ci nie uwierzą. Ale ludzie generalnie i tak w nic ostatnio nie wierzą, co nie jest dla nich wygodne, więc nie ma co się specjalnie starać.

Paciaciak
2021-02-12 12:23

Bardzo dobry odcinek. Nawet pasuje. Ja jednak nawet nie interpretując ale czytając co sam autor wyjaśnia co jest czym w rozdziale 17 apokalipsy to wnioskuje, że dotyczyło to czasów autorowi współczesnych i miasto na siedmiu wzgórzach to Rzym, krew męczenników to krew męczenników zabijanych przez Rzym, purpura i szkarłat to kolory władzy rzymskiej, a gdzie siedzieli? na "bestii" która była, której nie ma, a która będzie... nie wiem, może przewidywał nastanie znowu Republiki, która była kiedyś, w czasach autora jej nie ma bo jest cesarstwo i potem ma być... że będzie 10 władców, i oddadzą całą władze republice (senatowi, ludowi) a republika ich zniszczy. Nawet pasuje. Jakoś nie zakładam, że to się tyczy roku 2500 czy któregoś, ale że takie miał wyobrażenie czy sen autor dotyczące czasów w których żył i co znał. A znał Rzym, prześladowania, krew chrześcijan, Nerona, dawną republikę, potem cesarstwo itd.

Ps. Czy ktoś zna jakieś całkowicie szczegółowe proroctwo które się sprawdziło? Ale nie że "i wtedy będą wojny" bo zawsze były. I nie takie na które człowiek ma duży wpływ. Czyli np że wybuchnie wulkan w danym roku albo uderzenie komety albo powódź na pół świata...

Martin
2021-02-12 00:58

Jak dziecko nie chce słuchać a ojciec w odpowiedzi zaraz leje, to to jest marny, głupi tyran, nie żaden lider. Jak jeździłem na obozy z dziećmi to mnie jakoś słuchali, a bić nikogo nie było trzeba. Czasem ktoś wyleciał, ale rzadko.

Mam na myśli, że są lepsze metody bycia ojcem niż wymuszanie, przemoc, terror i strach. Władza ojca, jak każda władza, musi zostać zaakceptowana przez dziecko. A dziecko słucha ojca z miłości, z podziwu, z szacunku, ze strachu, różnie. Ale jak ktoś jest tak marnym ojcem, że z całego tego zestawu zna tylko przemoc, i w dodatku uważa ją za najlepsze i "magiczne" rozwiązanie, to może niech on się lepiej spełnia życiowo inaczej. Albo rozwinie trochę. Państwo się wpieprza, ale nie na tyle, żeby ojciec nie był w stanie u małego dziecka zdobyć respektu, podziwu, szacunku.

Czy się mieszać czy nie mieszać, na to nie ma prostej odpowiedzi. No ja się mieszam, w czasach Kontestacji to nawet sporo, ale mam i granice, do których mnie to w ogóle interesuje. Szkoda czasu, kiedy są ważniejsze sprawy. Nie jest to też bezpieczne zajęcie, kontakt z władzą wciąga i korumpuje nieprawdopodobnie. Tyle tylko powiem: to nie jest dobre zajecie dla młodych i dla nieprzygotowanych

hipertracker
2021-02-11 20:03

To tylko dziś ani ojciec ani matka nie mają żadnej władzy bo dzieci są własnością państwa. Dziś rodzice mają tylo obowiązki. Kiedyś jednak ojciec posiadał władzę. Jak dziecko nie chciało słuchać, to zwyczajnie dostawało pasem i problem znikał jak za dotknięciem magicznej różdżki. Dzisiaj rodzic nie może naruszyć dupy rządowej własności.

Ja przecież nie mówię o oswajaniu zwierzęcia ale jeśli można przykrócić mu smycz to należy to czynić, dla swojego dobra. Chodzi o to, że całkowite wycofanie się z wszelkiej działalności społeczno-politycznej powoduje to, że zostanie oba przejęta walkowerem przez siły nam wrogie. Zauważ, że ta naprawdę to większością rządzi garstka ludzi. Aby ukryć żenadę tego całego spektaklu zwanego demokracją i wyborami podaje się wyniki wyborów względem oddanych ważnych głosów a nie wszystkich możliwych głosów do oddania. Gdyby to uwzględnić to nagle 30% zamienia się w 15% albo mniej. Tak naprawdę można mieć całkiem spory wpływ jak jest się świadomym jak ten system działa.

Martin
2021-02-11 19:11

Ależ oczywiście, że istniały rozmaite system władzy, w Grecji demokracja była dużo bardziej bezpośrednia nawet. Nawet Rzym był republiką zanim był cesarstwem. To wszystko już było od dawna.

Nie ma to żadnego znaczenia. W każdej formie władzy władca musi się liczyć z tymi, nad którymi panuje, nawet największy tyran. Niezależnie od tego co się wygaduje oficjalnie. Władza zawsze pochodzi od tych, nad którymi się panuje. Ojciec nie ma żadnej władzy, jeżeli dziecko stwierdzi, że go po prostu nie słucha. Może się połowywać wtedy na ideę władzy rodzicielskiej pochodzącej od Boga ile mu się tylko podoba.

Nie traktujmy takich rzeczy jak coś zaraźliwego. Jezus chodził między złodziejami i prostytutkami, przypomnę. Czy też powiesz, że od tego "był częścią prostytucji"? Są chrześcijanie, którzy funcjonują w kościołach ściśle powiązanych z państwem. Są tacy, którzy robią tam dobrą robotę. Hej, nawet Lot i Abraham mieszkali w Sodomie.

Powtarzam: chcesz oswajać zwierzę? Ależ próbuj. Sam miałem niezły wpływ na parę dobrych rzeczy. Szwajcarzy trzymają swoje zwierzę na smyczy? Bardzo mądrze.

Ale bestia jest bestia, a k**wa jest k**wa. I o tym należy po prostu pamiętać.

hipertracker
2021-02-11 18:43

Tylko że wg Konstytucji władzą i suwerenem państw jest lud, który może ją sprawować *bezpośrednio* lub przez przedstawicieli. W czasach biblijnych nie istniał taki system rządów. Skoro władza to lud i zarazem władza to Zwierzę, to znaczy że każdy obywatel republiki jest częścią Bestii i naturalne jest że może, a nawet powinien na nią wpływać dla swoich korzyści. Co prawda Zwierzęcia może nie oswoisz ale możesz trochę ograniczyć mu swawolę.
My Polacy przez lata zniewolenia komunistycznego zostaliśmy przekonani że nie mamy żadnego wpływu na sposób sprawowania władzy w Polsce. A to jest kłamstwo. Dowodem tego jest Szwajcaria ze swoim systemie demokracji bezpośredniej. Szwajcarzy trzymają polityków na krótkiej smyczy, to oni są władzą a polityk jest najemnikiem zatrudnionym przez lud do wykonywania jego woli.

Martin
2021-02-11 18:24

Dobre pytanie z tą organizacją.

Oczywiście, że sam fakt bycia zorganizowanym nie może być uznany za coś złego, bo przecież to by była utopia. Sam Jezus też jakoś organizował swoją grupkę. Ale zwróć uwagę, że jego kościół miał być organiczny - jak ciało, i bezhierarchiczny - jak ciało. Głową kościoła Jezus ustanowił... siebie samego. Zarządzanie miało się odbywać przez Ducha Świętego, a praktyczna administracja przez starszych. Diakon mył stoły i karmił babcie. Diakon nie rządził.

Jezus powiedział, że władcy tego świata tworzą struktury i rządzą, ale "u was ma być inaczej", nie? Wiec władza wśród jego ludzi miała nie występować, a wiekość osiągało się przez przyjaźń, uniżanie się i służenie innym, nie przez walkę o stołki i wymuszanie posłuszeństwa.

Dwóm panom nie można służyć - powiedział Jezus. To już zupełnie uniemożliwia stawianie posłuszeństwa władzy jako priorytetu.

Jeżeli więc obywatelstwo w niczym nie przeszkadza, niech sobie jest. Ale jeżeli przyjdzie wybierać między jednym a drugim, to co wtedy? Może się okazać, że tego się nie da pogodzić? Może.

Władza to zwierzę, i tak należy ją traktować. Uważasz, że dasz radę oswoić? Chcesz się trochę pokopać z koniem? No próbuj.

Martin
2021-02-11 18:14

Dzięki, Wojtek. Widzę, że na razie większych dziur w rozumowaniu nikt tu nie znalazł.

Ze Świadkami Jehowy jest naprawdę dziwnie: czasem coś odczytają logicznie i trafnie, a zaraz do tego dorzucą jakiś wymysł zupełnie z powietrza. Doczytałem, że oni podobnie rozumieją odczytaja czym jest ten Babilon, ale chyba nie zrozumieli sedna, bo swoją organizację uważają za czystą i niepokalaną. Istna dziewica. Ale trzeba uczciwie im przyznać, że ich organizacja nie romansuje z władzą: odmawiają głosowania, służby wojskowej i nie starają się władzy podobać. Chyba. Tak dokładniej to nie wiem jak z tym jest.

hipertracker
2021-02-11 17:21

Don Camilo, mylisz się. ŚJ posiadają zupełnie inną koncepcję. Oni nie są przeciwko zorganizowanej religii. Wręcz przeciwnie. Sami nawet na siebie mówią że są organizacją a nie kościołem. Oni tylko zarzucają innym religiom że są fałszywe a tylko ich zorganizowana religia jest religią prawdziwą.

Natomiast do Martina mam pytanie, skoro wszelka zorganizowana religia jest zła, to jak wytłumaczyłbyś fakt, że Bóg w NT mówi o pewnej strukturze organizacyjnej i władzy strukturalnej pierwszych zborów chrześcijańskich, o biskupach, diakonach, itp.

I drugie pytanie, czy chrześcijanie powinni wyrzec się obywatelstwa czy też mogą angażować się aby wywierać wpływ na władzę-bestię, tym bardziej że w ustroju demokratycznym oni sami (obywatele) są tą władzą-bestią a nie jacyś wybierani do reprezentowania ich politycy. W czasach NT nie było takiego porządku. Dziś prawie nie ma królów i cesarzy.

gregslu
2021-02-11 17:12
Zabawne że w RM śpiewali że to UE :) Zupełnie jakby hitlerowcy widzieli faszyzm na zewnątrz, a nie w sobie samych
Don Camilo
2021-02-11 16:38

Ta interpretacja jest bliska tej, którą głoszą Świadkowie Jehowy. U nich Wielką Kurtyzaną jest fałszywa religia (wszystkie wyznania i organizacjie religijne), a Bestią jest... ONZ. OK. Jeśli brać pod uwagę samą ONZ, której siła polityczna nie jest zbyt wielka, to ŚJ trafili kulą w płot. Jeśli jednak Bestia-ONZ symbolizuje ogół wszystkich państw, przede wszystkim mocarstw (rogi - to biblijny symbol siły), które coraz intensywniej ze sobą współpracują na rzecz nowego ładu światowego (być może jednego organizmu polityczniego - patrz: połączone głowy, które u Daniela należały do oddzielnych bestii), przepełnonego pokojem i bezpieczeństwem, to Świadkowie Jehowy mają rację.

W34
2021-02-11 13:38

Martin - dziękiję. Prosto, jasno, przyjemnie, ….. choć nie wiem czy przyjemnym może być widzenie prawdy o Wielkiej Nierządnicy.

I jeszcze coś - zwróć uwagę, że Pan Jezus zachęcał do czytania Księgi Daniela, więc Twoje powiązanie królestw z posągiem Nabuchodonora wydaje się być trafne. Co ciekawego: Wescoot i Horn, fałszując Biblie w połowie XIX wieku tą zachętę wywalił co najmniej z ewangelii Marka (została u Mateusza). Zobacz: Biblia ks. Wujka, Biblia Gdańska to ma, a współczesne czyli Warszawka czy Tysiąclatka w Mk13:14 nic o Danieli nie ma. Nożyczki zadziałały, a Pan Jezus o czytaniu ze zrozumieniem ks. Daniela mówił.

I jeszcze coś - Twój obrazek Wielkiej Nierządnicy siedzący na bestii jets cudowny! Zachowam go sobie bo już różne takie mam, ale Twój przebija wszystkie.

grazynakardas3418
2021-02-11 11:20
Ciekawie to przedstawiłeś. 👍👍👍
Poprzedni odcinek:
Następny odcinek: